
Af de 40 sange, som i sidste uge var de mest populære i USA, faldt ingen inden for genren rap. Skal man finde et fortilfælde for det, skal man helt tilbage til 1990. Det er altså en streak på 35 år, som blev brudt, da ’Luther’ med Kendrick Lamar og SZA forlod top 40 den 25. oktober – og samme mønster gør sig gældende i denne uge, hvor ingen rapsange har gjort deres entre i toppen. Højdespringeren er ’Shot Callin’ med YoungBoy Never Broke Again, som ligger nummer 43.
Rap har været allestedsnærværende i lang tid, og kigger man på den danske Spotify Top 40 er en liste uden genren ikke lige på trapperne her til lands, hvor man både finder danske navne som Lamin, Artigeardit og D1MA og britiske Dave. Så hvad kan være med til at forklare, at genrens streak er blevet brudt i USA netop nu?
Billboards liste over mest populære sange er opgjort efter, hvem der i USA sælger mest, streames mest og spilles mest på de amerikanske radiostationer, og de kriterier, der ligger bag sangenes rangering, har enorm indflydelse på, hvordan listen ser ud. Da Billboard begyndte at tælle streams og antal afspilninger på YouTube med i løbet af 10’erne, ændrede det sammensætningen af hitlisten og muliggjorde, at meme-sangen ’Harlem Shake’ kunne indtage førstepladsen. Det har også betydning, hvilken genre en bestemt sang klassificeres som, hvorfor der udbrød en mindre kontrovers, da Billboard ikke mente, at Lil Nas X-hittet ’Old Town Road’ var country nok til at optræde på deres Hot Country liste.
En regelændring kan også forklare, hvorfor Kendrick Lamar og SZA pludselig forlod hitlisten i sidste uge. For at sikre at hitlisten fremstår så aktuel som muligt, bliver sange nu fjernet, hvis de har optrådt på listen i 26 uger og falder under nummer 25. ’Luther’ lå på hitlisten i 46 uger, og dens placering gjorde, at den blev vurderet som uaktuel og fjernet. Ændringen kan forklare, hvorfor streaken blev brudt i netop sidste uge, men vidner også om, at én enkelt næsten et år gammel sang var ene om at holde hånden under rappens tilstedeværelse i top 40.
Ifølge Billboard er udeblivelsen af rap i toppen endnu et tegn på, at rap de seneste år er begyndt at fylde mindre på musikmarkedet. På dette tidspunkt for fem år siden, i 2020, var 16 af sangene i top 40 i rapgenren, og samme år lå hiphops markedsandel på 30 procent. I 2023 lå markedsandelen på 25 procent, og i år ligger den indtil videre på 24 procent.
Billboard kalder den tid, genren er i netop nu, for et ”in-between moment”, fordi Drake, rappens absolutte topperformer på hitlisterne, endnu ikke har udgivet sit kommende album, og Kendrick Lamar heller ikke er aktuel med ny musik. Andre har peget på, at genren måske er blevet sværere at definere, og at afrobeats og reggaeton har taget noget af den plads, rap tidligere har haft i kulturen.
En anden faktor, der muligvis spiller ind, er to institutioners markante tilstedeværelse på top 40: Taylor Swift og Netflix-filmen ’K-pop Demon Hunters’. Alle 12 sange fra Swifts seneste album, ’The Life of a Showgirl’ og syv sange fra soundtracket til den mest sete Netflix-film nogensinde er nemlig blandt de 40 mest populære. Så er der altså kun 21 pladser tilbage, som alle andre kunstnere og genrer kan slås om.
Når to albums sætter sig så solidt på toppen, vil det afspejle sig i, hvordan alle andre genrer performer. At det så er rappen, der indtager en birolle, vidner måske om, at der er få andre end Kendrick og Drake, der i en amerikansk sammenhæng for alvor kan sikre genrens tilstedeværelse i toppen.

Af de 40 sange, som i sidste uge var de mest populære i USA, faldt ingen inden for genren rap. Skal man finde et fortilfælde for det, skal man helt tilbage til 1990. Det er altså en streak på 35 år, som blev brudt, da ’Luther’ med Kendrick Lamar og SZA forlod top 40 den 25. oktober – og samme mønster gør sig gældende i denne uge, hvor ingen rapsange har gjort deres entre i toppen. Højdespringeren er ’Shot Callin’ med YoungBoy Never Broke Again, som ligger nummer 43.
Rap har været allestedsnærværende i lang tid, og kigger man på den danske Spotify Top 40 er en liste uden genren ikke lige på trapperne her til lands, hvor man både finder danske navne som Lamin, Artigeardit og D1MA og britiske Dave. Så hvad kan være med til at forklare, at genrens streak er blevet brudt i USA netop nu?
Billboards liste over mest populære sange er opgjort efter, hvem der i USA sælger mest, streames mest og spilles mest på de amerikanske radiostationer, og de kriterier, der ligger bag sangenes rangering, har enorm indflydelse på, hvordan listen ser ud. Da Billboard begyndte at tælle streams og antal afspilninger på YouTube med i løbet af 10’erne, ændrede det sammensætningen af hitlisten og muliggjorde, at meme-sangen ’Harlem Shake’ kunne indtage førstepladsen. Det har også betydning, hvilken genre en bestemt sang klassificeres som, hvorfor der udbrød en mindre kontrovers, da Billboard ikke mente, at Lil Nas X-hittet ’Old Town Road’ var country nok til at optræde på deres Hot Country liste.
En regelændring kan også forklare, hvorfor Kendrick Lamar og SZA pludselig forlod hitlisten i sidste uge. For at sikre at hitlisten fremstår så aktuel som muligt, bliver sange nu fjernet, hvis de har optrådt på listen i 26 uger og falder under nummer 25. ’Luther’ lå på hitlisten i 46 uger, og dens placering gjorde, at den blev vurderet som uaktuel og fjernet. Ændringen kan forklare, hvorfor streaken blev brudt i netop sidste uge, men vidner også om, at én enkelt næsten et år gammel sang var ene om at holde hånden under rappens tilstedeværelse i top 40.
Ifølge Billboard er udeblivelsen af rap i toppen endnu et tegn på, at rap de seneste år er begyndt at fylde mindre på musikmarkedet. På dette tidspunkt for fem år siden, i 2020, var 16 af sangene i top 40 i rapgenren, og samme år lå hiphops markedsandel på 30 procent. I 2023 lå markedsandelen på 25 procent, og i år ligger den indtil videre på 24 procent.
Billboard kalder den tid, genren er i netop nu, for et ”in-between moment”, fordi Drake, rappens absolutte topperformer på hitlisterne, endnu ikke har udgivet sit kommende album, og Kendrick Lamar heller ikke er aktuel med ny musik. Andre har peget på, at genren måske er blevet sværere at definere, og at afrobeats og reggaeton har taget noget af den plads, rap tidligere har haft i kulturen.
En anden faktor, der muligvis spiller ind, er to institutioners markante tilstedeværelse på top 40: Taylor Swift og Netflix-filmen ’K-pop Demon Hunters’. Alle 12 sange fra Swifts seneste album, ’The Life of a Showgirl’ og syv sange fra soundtracket til den mest sete Netflix-film nogensinde er nemlig blandt de 40 mest populære. Så er der altså kun 21 pladser tilbage, som alle andre kunstnere og genrer kan slås om.
Når to albums sætter sig så solidt på toppen, vil det afspejle sig i, hvordan alle andre genrer performer. At det så er rappen, der indtager en birolle, vidner måske om, at der er få andre end Kendrick og Drake, der i en amerikansk sammenhæng for alvor kan sikre genrens tilstedeværelse i toppen.

Af de 40 sange, som i sidste uge var de mest populære i USA, faldt ingen inden for genren rap. Skal man finde et fortilfælde for det, skal man helt tilbage til 1990. Det er altså en streak på 35 år, som blev brudt, da ’Luther’ med Kendrick Lamar og SZA forlod top 40 den 25. oktober – og samme mønster gør sig gældende i denne uge, hvor ingen rapsange har gjort deres entre i toppen. Højdespringeren er ’Shot Callin’ med YoungBoy Never Broke Again, som ligger nummer 43.
Rap har været allestedsnærværende i lang tid, og kigger man på den danske Spotify Top 40 er en liste uden genren ikke lige på trapperne her til lands, hvor man både finder danske navne som Lamin, Artigeardit og D1MA og britiske Dave. Så hvad kan være med til at forklare, at genrens streak er blevet brudt i USA netop nu?
Billboards liste over mest populære sange er opgjort efter, hvem der i USA sælger mest, streames mest og spilles mest på de amerikanske radiostationer, og de kriterier, der ligger bag sangenes rangering, har enorm indflydelse på, hvordan listen ser ud. Da Billboard begyndte at tælle streams og antal afspilninger på YouTube med i løbet af 10’erne, ændrede det sammensætningen af hitlisten og muliggjorde, at meme-sangen ’Harlem Shake’ kunne indtage førstepladsen. Det har også betydning, hvilken genre en bestemt sang klassificeres som, hvorfor der udbrød en mindre kontrovers, da Billboard ikke mente, at Lil Nas X-hittet ’Old Town Road’ var country nok til at optræde på deres Hot Country liste.
En regelændring kan også forklare, hvorfor Kendrick Lamar og SZA pludselig forlod hitlisten i sidste uge. For at sikre at hitlisten fremstår så aktuel som muligt, bliver sange nu fjernet, hvis de har optrådt på listen i 26 uger og falder under nummer 25. ’Luther’ lå på hitlisten i 46 uger, og dens placering gjorde, at den blev vurderet som uaktuel og fjernet. Ændringen kan forklare, hvorfor streaken blev brudt i netop sidste uge, men vidner også om, at én enkelt næsten et år gammel sang var ene om at holde hånden under rappens tilstedeværelse i top 40.
Ifølge Billboard er udeblivelsen af rap i toppen endnu et tegn på, at rap de seneste år er begyndt at fylde mindre på musikmarkedet. På dette tidspunkt for fem år siden, i 2020, var 16 af sangene i top 40 i rapgenren, og samme år lå hiphops markedsandel på 30 procent. I 2023 lå markedsandelen på 25 procent, og i år ligger den indtil videre på 24 procent.
Billboard kalder den tid, genren er i netop nu, for et ”in-between moment”, fordi Drake, rappens absolutte topperformer på hitlisterne, endnu ikke har udgivet sit kommende album, og Kendrick Lamar heller ikke er aktuel med ny musik. Andre har peget på, at genren måske er blevet sværere at definere, og at afrobeats og reggaeton har taget noget af den plads, rap tidligere har haft i kulturen.
En anden faktor, der muligvis spiller ind, er to institutioners markante tilstedeværelse på top 40: Taylor Swift og Netflix-filmen ’K-pop Demon Hunters’. Alle 12 sange fra Swifts seneste album, ’The Life of a Showgirl’ og syv sange fra soundtracket til den mest sete Netflix-film nogensinde er nemlig blandt de 40 mest populære. Så er der altså kun 21 pladser tilbage, som alle andre kunstnere og genrer kan slås om.
Når to albums sætter sig så solidt på toppen, vil det afspejle sig i, hvordan alle andre genrer performer. At det så er rappen, der indtager en birolle, vidner måske om, at der er få andre end Kendrick og Drake, der i en amerikansk sammenhæng for alvor kan sikre genrens tilstedeværelse i toppen.









