Hvorfor siger Janelle Monáe, at hun kan rejse i tiden?

Den alsidige musiker blander gerne historiefortælling ind i sin musik. Nu gør hun det også i interviews.

Janelle Monáe fremkaldte en forvirrende reaktion hos musikerkollegaen Lucy Dacus under et stort fælles interview med Rolling Stone. Interviewet er en del af en serie, hvor mediet sætter musikere i samme rum og får dem til at tale om deres kunst.

De to er umiddelbart meget forskellige: Monáe laver maksimalistisk pop og r’n’b, mens Dacus er følsom singer-songwriter som soloartist og som en del af trioen Boy Genius. De er dog fælles om at beskæftige sig med at være anderledes og en del af queer-miljøet, og der kommer en rigtig fin samtale ud af deres møde om at tage ejerskab over sin krop, det vigtige ved menneskelig kontakt og historiefortælling gennem musik. Det sidste gælder især for Janelle Monáe, hvis første par albums fulgte en robots kamp mod et undertrykkende styre, ligesom hendes hitalbum ’Dirty Computer’ fra 2018 tog udgangspunkt i historien om en dystopisk og homofobisk fremtid.

Men hvad er virkeligt, og hvad er fiktion?

I interviewet med Dacus påstår Monáe, i hvad der ligner ramme alvor, at et afgørende øjeblik for hende musikalsk involverer en tidsrejse. Hun siger, at hun i 00’erne rejste til 70’erne for at opleve David Bowie som Ziggy Stardust. Uden at foretrække en mine fortæller hun, hvordan det formede hende:

”So, I jetted back to the 2000’s and I was like: I can have the musical, make the music, create the lyrics and create communities around transformation and being queer.”

Historien giver næsten mening, når man har in mente, at Monáe gerne henter inspiration fra fortidens stjerner som Bowie og Prince og påtager sig en ny persona for hvert album. For hende er hendes karriere én lang leg og performance – inklusive interviews.

Se hele interviewet her:

No items found.
Artiklen er bragt til dig i samarbejde med Casio G-SHOCK.
Freja Lunding
Layouter

Hvorfor siger Janelle Monáe, at hun kan rejse i tiden?

Den alsidige musiker blander gerne historiefortælling ind i sin musik. Nu gør hun det også i interviews.

Janelle Monáe fremkaldte en forvirrende reaktion hos musikerkollegaen Lucy Dacus under et stort fælles interview med Rolling Stone. Interviewet er en del af en serie, hvor mediet sætter musikere i samme rum og får dem til at tale om deres kunst.

De to er umiddelbart meget forskellige: Monáe laver maksimalistisk pop og r’n’b, mens Dacus er følsom singer-songwriter som soloartist og som en del af trioen Boy Genius. De er dog fælles om at beskæftige sig med at være anderledes og en del af queer-miljøet, og der kommer en rigtig fin samtale ud af deres møde om at tage ejerskab over sin krop, det vigtige ved menneskelig kontakt og historiefortælling gennem musik. Det sidste gælder især for Janelle Monáe, hvis første par albums fulgte en robots kamp mod et undertrykkende styre, ligesom hendes hitalbum ’Dirty Computer’ fra 2018 tog udgangspunkt i historien om en dystopisk og homofobisk fremtid.

Men hvad er virkeligt, og hvad er fiktion?

I interviewet med Dacus påstår Monáe, i hvad der ligner ramme alvor, at et afgørende øjeblik for hende musikalsk involverer en tidsrejse. Hun siger, at hun i 00’erne rejste til 70’erne for at opleve David Bowie som Ziggy Stardust. Uden at foretrække en mine fortæller hun, hvordan det formede hende:

”So, I jetted back to the 2000’s and I was like: I can have the musical, make the music, create the lyrics and create communities around transformation and being queer.”

Historien giver næsten mening, når man har in mente, at Monáe gerne henter inspiration fra fortidens stjerner som Bowie og Prince og påtager sig en ny persona for hvert album. For hende er hendes karriere én lang leg og performance – inklusive interviews.

Se hele interviewet her:

Freja Lunding
Layouter

Hvorfor siger Janelle Monáe, at hun kan rejse i tiden?

Den alsidige musiker blander gerne historiefortælling ind i sin musik. Nu gør hun det også i interviews.

Janelle Monáe fremkaldte en forvirrende reaktion hos musikerkollegaen Lucy Dacus under et stort fælles interview med Rolling Stone. Interviewet er en del af en serie, hvor mediet sætter musikere i samme rum og får dem til at tale om deres kunst.

De to er umiddelbart meget forskellige: Monáe laver maksimalistisk pop og r’n’b, mens Dacus er følsom singer-songwriter som soloartist og som en del af trioen Boy Genius. De er dog fælles om at beskæftige sig med at være anderledes og en del af queer-miljøet, og der kommer en rigtig fin samtale ud af deres møde om at tage ejerskab over sin krop, det vigtige ved menneskelig kontakt og historiefortælling gennem musik. Det sidste gælder især for Janelle Monáe, hvis første par albums fulgte en robots kamp mod et undertrykkende styre, ligesom hendes hitalbum ’Dirty Computer’ fra 2018 tog udgangspunkt i historien om en dystopisk og homofobisk fremtid.

Men hvad er virkeligt, og hvad er fiktion?

I interviewet med Dacus påstår Monáe, i hvad der ligner ramme alvor, at et afgørende øjeblik for hende musikalsk involverer en tidsrejse. Hun siger, at hun i 00’erne rejste til 70’erne for at opleve David Bowie som Ziggy Stardust. Uden at foretrække en mine fortæller hun, hvordan det formede hende:

”So, I jetted back to the 2000’s and I was like: I can have the musical, make the music, create the lyrics and create communities around transformation and being queer.”

Historien giver næsten mening, når man har in mente, at Monáe gerne henter inspiration fra fortidens stjerner som Bowie og Prince og påtager sig en ny persona for hvert album. For hende er hendes karriere én lang leg og performance – inklusive interviews.

Se hele interviewet her:

Freja Lunding
Layouter
Artikel

Danske musikere er igen med til Grammys

Fra Helsingør til Hollywood og fra Aalborg til Las Vegas: Danmark er igen repræsenteret ved dette års Grammy og Latin Grammy Awards. Mere end en håndfuld danskere står bag værker, der spænder fra klassiske kompositioner, pop, alternativ rock og hele vejen til latinamerikansk rap.
13 min.
Læs
Artikel

Reneé Rapp overrasker med cover af SZA's ´Good Days´

Sanger og skuespiller Reneé Rapp viser sine evner som vokalist frem med et cover, der får rosende ord med på vejen af kvinden bag originalen.
13 min.
Læs
Artikel

For første gang i 35 år er Billboard Top 40 uden rap

Med Kendrick Lamar og SZA's nummer ’Luther’, ude af hitlisten skal man kigge helt tilbage til år 1990 for at finde en top 40 blottet for rap - Men hvad siger det om genren?
13 min.
Læs
Artikel

Sampha i samarbejde med The xx-sanger på ny sang

Den britiske sanger udgav i 2023 albummet ’Lahai’, som den nye single er et outtake fra “Rub that golden sun into these deep cuts.”
13 min.
Læs
Artikel

''Det handler om kærlighed og respekt. Vi kan skændes, som kun søskende kan.''

When Saints Go Machine udgiver deres syvende album ’The Greatest Escape’ d. 24 oktober. Vi stillede forsanger Nikolaj Vonsild 9 spørgsmål om, hvad albumtitlen egentlig betyder, og om der har været udfordrende tider gennem deres mere end 15 år som band.
13 min.
Læs